تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد ادامه حملات رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدا رئیس‌جمهور آلمان کنفرانس درباره جنگ غزه را لغو کرد تاکید شی جین‌پینگ و بلینکن بر تثبیت روابط آمریکا و چین با رویکردی مثبت و سازنده ویدئو | شناسایی و دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در ارومیه امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد مقامات نظامی ایران و هند بر گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی تاکید کردند فرمانده گروه شهید دکتر حمزه صادقی مشهد: جبهه فرهنگی در خط مقدم قرار دارد رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است | با اراده پولادین مردم تحریم‌ها به نتیجه نرسیده است وزیر دفاع روسیه: گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان تهدید اصلی آسیای مرکزی هستند علل هم‌پیمانی اردن با رژیم‌صهیونیستی روایت نماینده شهرآرا از دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب | متفاوت‌ترین سفر زندگی‌ام بود نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی در حمایت از غزه مذاکرات آشتی میان حماس و فتح به میزبانی چین برگزار خواهد شد مقاومت عراق درباره حمله به هدفی حیاتی در حیفا بیانیه صادر کرد یک هفته قبل از انتخابات زمان تبلیغات داوطلبان دور دوم بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید | عوارض نسل قدیم دارو‌های سرماخوردگی‌
سرخط خبرها

روند افزایشی حاشیه‌نشینی در خراسان رضوی طی سال‌های گذشته تاکنون (۲۹ بهمن ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۲۱۲۵۱۲
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
روند افزایشی حاشیه‌نشینی در خراسان رضوی طی سال‌های گذشته تاکنون (۲۹ بهمن ۱۴۰۲)
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: نه تنها طی سال‌های گذشته تاکنون حاشیه‌نشینی کم نشده، بلکه روند افزایشی داشته است.  

به گزارش شهرآرانیوز، سید امیر مرتضوی امروز، ۲۹ بهمن‌ماه، در نشست خبری اولین همایش علمی-کاربردی حاشیه‌نشینی مشهد (شناسایی مسائل و راهکارها) که در دادگستری کل خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مسائلی که استان و به ویژه مرکز استان با آن درگیر بوده، حاشیه‌نشینی است. نه تنها طی سال‌های گذشته تاکنون حاشیه‌نشینی کم نشده، بلکه روند افزایشی داشته است. بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و حدود ۷۰ منطقه در حاشیه شهر داریم.

وی بیان کرد: وقتی صحبت از حاشیه می‌شود شاید ذهن ما به این سمت برود که حاشیه یک تهدید، ناهنجاری، کانون جرائم و اتفاقات ناگوار بوده، اما در بسیاری از مواقع همین حاشیه یک فرصت و کمک به مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی است. آمار و ارقام نشان می‌دهد توزیع مناسب امکانات رفاهی، تفریحی، عمرانی، درمانی، بهداشتی، اقتصادی، فرهنگی و انتظامی به خوبی انجام نشده است. متاسفانه نگاه برخی به حاشیه خودش حاشیه‌ساز می‌شود؛ یعنی به ملاک ما برای منطقه‌ای که حاشیه بوده به صورت دقیق پرداخته نشده و باید به آن رسیدگی شود.

مرتضوی افزود: قبلا برای حوزه حاشیه شهر سه محور در نظر می‌گرفتند، اما علیرغم همه تلاش‌ها از دهه ۸۰ تاکنون نگاه کافی به حاشیه شهر نشده است که به این رسیدیم در این زمینه یک همایش برگزار و نقاط قوت و ضعف، تهدیدها، آسیب‌ها و فرصت‌ها را شناسایی کنیم. شایسته نیست کلان‌شهر مذهبی جهان اسلام و پایتخت معنوی ایران این حاشیه را داشته و از اتباع بیگانه، اقوام و گروه‌ها در حاشیه شهر باشند. گمنامی فراوانی در حاشیه شهر وجود دارد که باید آسیب‌شناسی و شناسایی کرده و بعد راهکار تعریف کنیم.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه اولین جلسه ما در قالب شورای پیشگیری از وقوع جرم در ۱۲ آذر برگزار شد و به موضوع حاشیه شهر پرداخت، عنوان کرد: پوستر همایش در ۲۵ آذر رونمایی شد. هدف ما از برگزاری این همایش صرفا چند مقاله علمی نیست، بلکه مقالات باید علمی-کاربردی باشد. اگر مقاله‌ای را قبول کردیم تاکید داریم راهکاری ارائه دهد. موضوعات همایش نیز مشخص است.

وی ادامه داد: با ۷۰ دستگاه و سازمان مکاتبه کردیم که مطالب خود را عنوان کنند. متناسب با این مطالب با سازمان‌های مختلف جلسه گذاشتیم و درخواست کردیم مقاله ارائه دهند که براساس راهکار‌های ارائه شده با آن سازمان همکاری و کار را به آن‌ها محول کنیم. تا شفافیت وجود نداشته باشد نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم. یکی از راه‌های برنامه‌ریزی نیز داشتن اطلاعات اصولی، دقیق و هدفمند است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: باید اولویت‌بندی در مسائل صورت گیرد به طور مثال بیش از ۲ هزارعنوان مجرمانه داریم که نمی‌توان به همه عناوین پرداخت، بلکه باید به جرایم اولویت‌دار بپردازیم. در همایش حاشیه شهر حوزه اقتصاد و اشتغال، خانواده و امنیت فوق‌العاده مهم هستند. تا زمانی که برنامه نباشد نمی‌توانیم موفق شویم. رویکرد ما باید مشارکتی باشد، غیر از این نمی‌توان موفق شد.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی اضافه کرد: ما این مدل مشارکتی را در استان امتحان کردیم. نمونه آن حوزه اقتصاد مقاومتی است که امروز در آن زمینه حرف برای گفتن داریم. تاکنون از تعطیلی بیش از ۵۲۵ واحد تولیدی جلوگیری کردیم. ۱۲۹۰ واحد داریم که با یک دستورالعمل هشت‌بندی که ماحصل ۶ ماه کار مداوم بود، بسیاری از مشکلات واحد‌های تولیدی صنعت غرب حل شد. در حوزه آب نیز مشکلات زیادی وجود دارد که به تمام مسائل ورود پیدا کردیم تا راهکار تعریف کنیم.

وی با اشاره به اینکه این‌گونه نیست که اگر دستگاه قضایی امروز به مسئله‌ای وارد شد نتیجه هم بگیرد، تصریح کرد: پیشگیری یک امر هزینه‌بر، دیربازده و اثربخش است. برای حاشیه شهر به دنبال این هستیم که به صورت هدفمند از تعداد مناطق کم کنیم. با مدیری که وظیفه خود را انجام نمی‌دهد برخورد کرده و مدیری که وظیفه خود را انجام می‌دهد را تشویق و تقدیر می‌کنیم.

مرتضوی گفت: برای این همایش کمیته‌هایی تشکیل شده است. کمیته اجرایی، علمی، زیرساخت و مسئله‌یابی از جمله این کمیته‌ها هستند. ۶۰ فرم به دستگاه‌ها و سازمان‌ها ارسال شده که براساس این فرمت نکات و راهکار‌های خود را ارائه دهند و در حال ارسال هستند. درخواست کردیم از زمانی که همایش شروع به کار کرده پروژه‌های هدفمندی را در حاشیه شهر اجرایی و عملیاتی کنند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه در طی یک سال ۳۲۴ هزار مورد سگ‌گزیدگی داریم که ۳۲ هزار مورد متعلق به استان است، عنوان کرد: آخرین نقطه دستگاه قضایی است. ۷۰ درصد پیشگیری‌ها باید فرهنگی و اجتماعی باشد، اما این‌گونه نیست. در راس آمار جرائم اولویت‌دار ما تهدید، توهین، ایراد ضرب و سرقت است آیا این غیر از کار فرهنگی نیاز دارد؟

وی بیان کرد: در حاشیه شهر اتفاقات بسیار خوبی افتاده، اما هیچ وقت جمع‌بندی نشده است. ظرفیت تشکل‌های مردمی ظرفیت بسیار خوبی بوده و ۲۵۰ وکیل ترمیمی در حاشیه شهر خدمات مشاوره رایگان ارائه می‌دهند، اما این موارد مغفول مانده است که باید معرفی شوند. یکی از معضلات در حاشیه شهر گمنامی بوده و یکی از مشکلات در حوزه جرائم افزایش گمنامی است. اتباع بیگانه و افرادی که مهاجرت کردند بی‌نام و نشان هستند، ساماندهی نشدند و با گمنامی کار خود را پیش می‌برند.

مرتضوی گفت: شاید قوه قضائیه وظیفه نداشت در این همایش ایفای نقش کند، اما احساس وظیفه کرد تا محوریت کار را به عهده بگیرد. همایش قرار بود اسفندماه برگزار شود، اما به دلیل استقبال به اردیبهشت ماه منتقل شد تا همایش وزینی را برگزار کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->